Dag twee Lombok. Watervallen en de jungle.

3 januari 2024 - Senggigi, Indonesië

Vandaag hebben we twee dagen een chauffeur Toby. We gaan naar de Benang Kelambu en Benang Stokel watervallen.  Toby is een rustige chauffeur en vertelt ondertussen van alles over het eiland. Hij brengt ons eerst naar een hindoetempel. We krijgen een rondleiding van een gids  eerst een gele doek om onze middel geknoopt en we moeten een paar eieren kopen. We krijgen uitleg bij de verschillende tempels en we komen bij een muur met verschillende waterstralen. Elke straal staat voor een bepaalde gezondheidsritueel. We mogen ons gezicht wassen op rechts en de volgende hoofd, handen, hart en alles besprenkelen. Ook komen nu de eieren voor de dag. Onder deze waterstralen zitten twee vissen die ze kunnen lokken met eieren. Nou ze laten zich bijna nooit zien, maar nu uitgerekend vandaag…..komen ze te voorschijn 😜😂. Daarna rijden we door naar de watervallen, langs rijstvelden en dorpjes. We zien ook mensen op paard en wagen rijden.
Bij de watervallen krijgen we weer een gids toegewezen. Een man op teenslippers gaat ons naar de watervallen begeleiden. Wij op onze teva’s. De weg er naar toe is schitterend. We lopen door de jungle naar de prachtigste watervallen die opvallend begroeid zijn met tropische planten.  Het is zo groen dat het lijkt of we in Burgers Bush zijn beland. Een paar Indische dames vragen of Maudy en Anne Marie met hen op de foto willen. We zien geen andere witte touristen en vallen dus op. Iets verderop zien we ook apen. Ze zijn schuw maar het zijn er een heleboel tegelijk. Ook van heel dichtbij zijn ze te bewonderen en te fotograferen. ✅ Als we de 4 watervallen hebben gezien, het was veel klimmen en klauteren 😅 en nog meer zweten, vraagt de gids of we een andere weg terug willen. Hij neemt ons mee dwars door de jungle. Hij laat ons zien waar hij overdag verblijft als hij durian vruchten wil verzamelen. Hij zoekt ze dan en als ze rijp zijn gaat hij ze verkopen. Hij laat ons bij het hutje wachten en gaat op zoek naar zo’n vrucht. Het duurt even voor hij terug is en laat ons zo’n durian proeven. Deze is nog niet helemaal rijp. De pitten smaken zoet en deze barst ruikt nu nog niet maar normaal stinken rijpe barsten een uur in de wind.
Via kleine paadjes en weer klimmen en klauteren, lopen we terug naar onze auto. We besluiten om weer naar ons resort te gaan want inmiddels is het al aardig laat en hebben nog geen lunch gehad. Toby weet een goed restaurantje in de buurt van het resort. Vooraf loempia en daarna mie Goreng en heerlijk gefrituurde tempeh met saus eten we. Hier komen we zeker weer terug. Eenmaal terug op het resort nog heerlijk gezwommen in het zwembad aan zee.

IMG_2396IMG_2397IMG_2398IMG_2400IMG_2402IMG_2414IMG_2406IMG_2407

IMG_2417IMG_2419IMG_2428